Witte van Hulzen en Sander Breure

Jong Talent 2009, ArteZ Arnhem

Ik regisseer groepen mensen die geen ervaring met acteren hebben, zoals
een dorpsfanfare, trainers van politiehonden of Afrikaanse taxichauffeurs.
Door met deze mensen intensief te repeteren ontstaat er een
samenwerking waarin elkaars grenzen en mogelijkheden worden afgetast. Ik
wil de schoonheid vinden in het leven van andere mensen en die lenen
voor voor het creëren van mijn eigen werk en leven.

Mijn podium is dus niet voorbehouden aan acteurs, maar behoort aan alle
mensen.
Alles is geacteerd en niets is geacteerd. Slecht acteren bestaat niet;
niemand kan een kapper spelen zoals een kapper dat doet, een stel acteurs in fanfarepakken zullen nooit de aanwezigheid uitstralen van een
echte fanfare, maar aan de andere kant zal niemand acteren zoals acteurs
dat doen. Daarom werk ik ook regelmatig samen met professionele acteurs en dansers.

Als mensen worden samen gebracht, gaan machtsverhoudingen een
belangrijke rol spelen: de verhoudingen binnen de groep, maar ook de
verhouding tussen groep en regisseur. Dit brengt spanningen met zich mee
die potentieel dramatisch interessant zijn.

Alle middelen zijn geoorloofd om te komen tot iets dat kunst mag heten.
Maar de kunst kan nooit haar bestaansrecht ontlenen aan de middelen die
gebruikt zijn. Interdisciplinariteit is geen doel op zich, maar een
vanzelfsprekende vergroting van het palet van de kunstenaar. Licht,
ritme, kleur, geluid, vorm dienen allen hetzelfde doel: het realiseren
van een creatie die betekenisvol is voor haar publiek en tegelijkertijd
belangeloos.

Mijn werk is absurd omdat het leven absurd is. In Amerika leeft een
Koreaan die door zijn ouders Press Lee is genoemd (naar Elvis). In een
Kroatische dorpje staat een stenen standbeeld van Bruce Lee. In Afrika
ben ik een Arsenal-man. Het absurde verklaart de condities en axioma's
waaruit waarneming wordt begrepen ongeldig. Het absurde is niet
verklaarbaar, het is onreduceerbaar tot iets anders dan zichzelf.

De mens wordt aangevallen door wilde honden, tegen de grond geschopt
door zijn eigen bandleden, krijgt hallucinaties in nachtclubs, rijdt voort op
motoren in een race die geen einde heeft en identificeert zich met
andere culturen. De mens voert rituelen uit die hij zelf bedenkt en die
niemand begrijpt.

Curriculum vitae Witte van Hulzen en Sander Breure

Naam:
Witte van Hulzen en Sander Breure
Geboren:
0000,
Opleiding
periode type institution richting diploma
2005 - 2009 kunstacademie Hogeschool voor de Kunsten (HKA), Arnhem fine art ja
Exposities
periode naam plaats solo/group omschrijving
2009 "De keuze van Jan Fabre" Gallery Indian Caps Antwerpen Belgie groeps curator Jan Fabre
2009 tent rotterdam groeps tent acedamy awards
2009 " Made in Arnhem" Museum voor moderne kunst Arnhem groeps
2009 Nutshuis Den Haag groeps festival: "Movie's that matter"
2009 Plaatsmaken Arnhem groeps tekeningen
2009 De aanschouw Rotterdam solo foto's
2009 Kunstsocieteit de burcht Leiden solo presentatie nieuw video werk
2008 Muziek gebouw aan't IJ Amsterdam groeps Performance: March fanfare March, Roll fanfare Rol
2008 Rotterdamse Museumnacht, Arminius kerk Rotterdam solo Performance: March fanfare March, Roll fanfare Rol
2008 Multi media Festival Test Zagreb, Croatia groeps video: look fanfare look
2008 5 Schneemanner im licht am springbrunnen machen dr Attendorn, Duitsland groeps tekeningen en video
2008 wetpaint Arnhem groeps
2009 gemak den haag groeps
Aankopen en opdrachten
periode naam plaats aankoop/opdracht type
2009 collectie Jan Boschmans Antwerpen Belgie aankoop particulier
2009 Plaatsmaken Arnhem aankoop galerie
2008 anoniem Attendorn, Duitsland aankoop particulier
2009 performance " Made in Arnhem" Arnhem opdracht museum
Prijzen en subsidies
periode type omschrijving
2009 prijs tent academy awards
15 september 2009 prijs rene cohoelio prijs
Adviescommies en jury's
periode naam plaats type
2007-2009 interfacultaire budgetten Arnhem lokaal