Al van jongs af aan is Betty Jonker actief met penseel en palet. Zij begon haar artistieke loopbaan als tekendocente. Daarna was zij 25 jaar mede-eigenaar van een reclame adviesbureau en ontwierp voor nationale en internationale organisaties. Daarmee won zij verschillende prijzen. In 2001 nam zij afscheid van de reclamewereld en kwam er weer meer ruimte om te schilderen.
Aanvankelijk schilderde Betty Jonker alleen in olieverf. Door de overstap naar acryl ontstond een kompleet nieuwe stijl die zich kenmerkt door een buitengewoon coloriet en robuustheid. In deze stijl vloeien impressionisme, expressionisme en fauvisme samen. Met trefzekere en krachtige penseelstreken creeert Betty Jonker schilderijen waarin uitbundigheid en kleur centraal staan. Haar werk verraadt een achtergrond die gebaseerd is op een brede ervaring met compositie en kleurgebruik.
Dit levert vrolijke impressies op van geabstraheerde, uitvergrote bloemen, mensen, landschappen en dieren met een knipoog naar menselijke relaties.
Betty Jonker exposeerde o.a. in Amsterdam, Antwerpen, Barcelona, Berlijn, Cancun, Mexico, Copenhagen, Florence, Monte Carlo, Parijs, Stockholm, Trento etc. en krijgt aanvragen om te exposeren uit de gehele wereld.
recensie geschreven door Prof. Dottore Emanuela Catalano
Storica dell'Arte
1-9 december 2007 Biennale Internationale d'arte Contemporanea Florence
Op de vleugels van de passie waarvan zij is vervuld schildert deze levenslustige kunstenares grootschalige werken, die zij soms in afzonderlijke delen opsplitst.
Ze hanteert een aantal verschillende schilderstijlen, die ze afwisselt al naargelang het onderwerp en haar stemming. Ze houdt van tweedimensionaliteit en van glanzende verf, die het spel verhult of juist uitnodigt tot deelname.
Haar warme palet wordt gekenmerkt door helder contrasterende kleuren. Met haar dynamische en volumineuze penseelstreken lijkt ze het onderwerp in een bruisende werveling op het doek te zetten.
De tentoongestelde schilderijen op de Biënnale tonen twee onderwerpen die de kunstenares na aan het hart liggen en waar zij dan ook vaak op teruggrijpt: tulpen – een essentieel en bijna genetisch leidmotief – en Japanse vrouwenfiguren. Deze laatste staan symbool voor wijsheid en mysterie: verse bloemen dwarrelen langs hun complexe haardracht, omhuld en tegelijkertijd onthuld door waaiers, parasols en schermen.
De vrouwelijke figuren in haar fraaie boek trekken echter meteen onze aandacht en bieden ons een indringende blik in hun bezwaarde geest. Ook opvallend zijn haar kinderportretten, die het vreugdevolle gevoel van de kindertijd weerspiegelen.
Deze kunstwerken, met hun uiteenlopende stijl en onderwerpkeuze, laten ons zien hoezeer Kunst en het Leven, in de ervaring van Betty Jonker, met elkaar verweven zijn.
Prof. Dottore Emanuela Catalano
Dear Betty Jonker,
My name is Raquel Contreras and I am a curator/publicist based in NYC. I really enjoy your figurative paintings. I find that each piece culls directly from nature replete with a humanistic narrative and unique style. Using an amazing array of colors, shadows and contrasts - your light-filled paintings express a range of emotion that stimulate the eye and the mind. I find your work to be fresh and contemporary and I'd love to know more about them. "