Kunstkaart

Comix

Co van Gasteren / Comix

Een grillige tocht door de kunst met het stripverhaal als inspiratiebron. Dit schilderij is ontstaan vanuit de wens de indeling van een stripverhaal te gebruiken als een abstracte vlakverdeling zoals Mondriaan dat wel deed. Om de relatie Mondriaan te versterken heb ik het doek op zijn kant gezet. Aanvankelijk waren de strips (die de verdeling van de plaatjes over de bladzijde bepalen) ook recht gemaakt, maar ik besloot ze gebogen te maken toen ik Lichtenstein erbij haalde, die veel met strips gedaan heeft. Op die manier kon ik het meer op een bladzijde van een boek laten lijken. De rode stippen en lijnen rechts verwijzen direct naar de beeldtaal van Lichtenstein. De derde kunstenaar die ik erbij haalde was Philip Guston. Zijn beeldtaal leunt soms ook erg aan tegen het stripverhaal, hoewel die bij hem ondergeschikt is aan zijn schilderen. Een van de terugkerende elementen in zijn werk zijn de Ku Klux Klan mannetjes. Links in de hoek heb ik van een tekstballon zo’n mannetje gemaakt. Met handschoen en met sigaret kijkt hij naar een schilderij, waarvan je de zijkant en een stukje van de achterkant ziet. Het is afkomstig van zijn schilderij The Studio. Geen stripverhaal zonder tekstballonnen. In dit schilderij heb ik er drie gebruikt: 1. de net genoemde tekstballon links, die dus de vorm van een Ku Klux Klan mannetje heeft gekregen. 2. de bovenste, waar ik het symbool voor een tekstbericht van gemaakt heb. 3. de onderste, die ik als echte ballon geschilderd heb. De bomen en de wespen zijn het natuurlijke element in het schilderij. De bomen lopen dwars door de stripindeling heen. en de wespen zwermen rond de gaatjes in de bomen (of in het schilderij?). De gaatjes zijn ook de bron van de tekstballonnen.
Uw gegevens
Gegevens ontvanger