Ali Rashid, kunstenaar en dichter, geboren in Iraq.
woord en lijn
Mijn herinneringen vormen de bron van mijn werk.
Herinneringen over Iraq; de mensen, de geschiedenis, mijn jeugd, maar ook de oorlogen, het onmenselijke bewind, de onderdrukking, de armoede.
Als kunstenaar zoek ik naar manieren om mijn persoonlijke geschiedenis te verbinden met de algemene historie. Het archief aan herinneringen gebruik ik als basis voor mijn werk en plaats deze in een breder perspectief.
Ik zoek naar die herinneringen die gemeenschappelijk zijn en probeer deze te verbinden met de wereld nu; mijn dagelijks leven en de hedendaagse realiteit. Zo ontstaan er gelaagdheden in het werk.
Door mijn geheugen als archief en uitgangspunt te nemen voor mijn beeldend werk probeer ik verantwoording te nemen als kunstenaar voor de wereld om mij heen. Het helpt mij bij het begrijpen van het heden en het opbouwen van de toekomst.
Ik onderzoek methodes om lijn en woord met elkaar te verbinden.
Mijn werk bestaat uit tekeningen, schilderijen, grafiek en poezie. Noodgedwongen tijdens de oorlog tussen Iran en Iraq (ik werd, als niet Baath lid, naar het front gestuurd) heb ik een tussenvorm tussen gedicht en tekening ontwikkeld. (Op een zodanige wijze dat de gedichten niet te lezen waren voor anderen vanwege het feit dat ze tegen de oorlog en het regime waren gericht).
4000 jaar geleden werd er in het land waar ik ben geboren, Iraq, de eerste stappen gedaan naar het schrift. In dit schrift kan je een relatie ontdekken tussen woord en lijn. Het koppelen van woord en lijn is een deel van mijn geschiedenis en een deel van de kunstgeschiedenis. Ik heb vanuit mijn jeugd een fascinatie voor die relatie en dit wordt versterkt door het feit dat ik zowel beeldend als schrijvend werk maak.
Ik probeer op mijn eigen wijze de relatie tussen woord en lijn, tussen tekeningen en gedicht uit te diepen, te vernieuwen en te verbinden met onze tijd.
Ik vermijd centra in mijn werk.
Er zijn vele centra; in steden, in landen, politieke leiders vormen centra etc. Vooral in Iraq was het centrum onmenselijk aanwezig. Ik wil niet dat alle aandacht uitgaat naar dat ene centrum. Misschien zijn de dingen om het centrum heen even belangrijk. Dit is de reden dat ik in mijn werk niet 1 accent leg, maar vele accenten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een gebouw is er misschien een klein stukje in de muur, een gat, een scheur, grafitti, een inkerving etc, die je misschien meer kan zeggen over het gebouw en de historie, dan het hele gebouw zelf.
De verschillende lijnen, woorden en vlekken behoren niet tot 1 element of vorm, maar tot meerdere, waardoor er zich steeds nieuwe betekenissen kunnen ontvouwen, waardoor steeds nieuwe lagen zichtbaar worden. Dit is ook de reden waarom ik vaak verschillende materialen gebruik in mijn werk.
Als kunstenaar ben ik voortdurend methoden aan het ontwikkelen om verbanden te leggen tussen mijn geheugen en de hedendaagse realiteit,
methoden om de relatie uit te diepen tussen letter, lijn, geluid en ruimte, als elementen om mijn archief te gebruiken en te verbinden met het dagelijks leven en de wereld om ons heen
en methoden om bewuster de toeschouwer te sturen zodat deze een eigen dialoog aan kan gaan met het werk
CV
education
1982-1987 Institute of fine art, Baghdad, Iraq, painting
1998-2000 Royal art academy, Den haag, the Netherlands, painting and grafic
2001-2003 Master of Art, architecture and design in the european context, University of Leicester, England, Tilburg, the Netherlands, fine art
exhibitions
solo
1977 Gallery artcenter Karbala, Iraq
1992 Cultural center Jalo, Libië
1993 Cultural center Jalo, Libië
1995 Gallery “de Schakel” Leidschendam, the Netherlands
1998 “Ons Atelier” Voorburg, the Netherlands
2003 “Expo11” Brussels, Belgium
2003 Free Academie Den Haag, the Netherlands
2003 Gallery “Kadans” Den Haag, the Netherlands
2004 Gallery “Marziart” Hamburg, Germany
2004 Gallery Inex Wijchen
group
1978 Museum of Modern Art Baghdad, Iraq
1985 Youth artists exhibition Baghdad, Iraq
1987 “Al-Wasity Festival” Baghdad, Iraq
1997 Gallery “Art-Place” Den Haag, the Netherlands
1999 EU-Man Helsinki, Finland
1999-2003 Gallery “LKV” Leidschendam, the Netherlands
2000 Gallery “Dordt” Dordrecht, the Netherlands
2000 Gallery “Kadans” Den Haag, the Netherlands
2000 Drammen Museum Drammen, Norway
2000 Galerie “Art Place” Amsterdam, the Netherlands
2000 “Pulchri studio” Den Haag, the Netherlands
2001 IKM Museum Oslo, Norway
2001 Hillesluis museum Rotterdam, the Netherlands
2002 Gallery “VKK” Voorschoten, the Netherlands
2002 Gallery “Expo11” Brussel, Belgium
2002 Gallery “Kadans” Den Haag, the Netherlands
2002 Gallery “Brak” Voorburg, the Netherlands
2003 Gallery “Kadans” Den Haag, the Netherlands
competitions
1998 1e price Dunya Festival, Rotterdam with the poem
“het geheugen van het hinniken”, Rotterdam, the Netherlands
2002 Nominated for the van Dam grafic competition, the Netherlands