Veelgestelde vragen

Techniek
Verkoop en Uitleen
Financieel
Verdere vragen

 

Techniek

Hoe meld ik me aan bij ArtOlive?
Je kunt je aanmelden bij ArtOlive door op de 'voor kunstenaars'-pagina de link 'aanmelden' te kiezen. Vul op het digitale formulier dat dan verschijnt, de gevraagde gegevens in. Je naam en wat je invult in het veld 'omschrijving' (je werkwijze, inpiratiebron etc.) zal zichtbaar zijn op de website. De overige gegevens (zoals adres, telefoonnummer en bankrekeningnummer) zijn nodig voor contact, betalingen en administratie en worden niet op de website getoond of aan derden verstrekt. Daarnaast vul je je e-mailadres en wachtwoord in, waarmee je de volgende keer weer kunt inloggen in je eigen account.

Hoe kan ik werken invoeren?
Als je ingelogd bent kun je onder het kopje 'mijn kunstwerken', nieuwe werken invoeren. Dit kan meteen als je je aangemeld hebt. Je dient per werk een aantal velden in te vullen om het werk te beschrijven. Deze velden kunnen bedrijven en kunstliefhebbers gebruiken om werken te zoeken. Hou in je achterhoofd dat onze zoekmachine ook de omschrijving doorzoekt. Het is dus handig om een goede beschrijving te geven van ieder werk, zodat je gemakkelijk gevonden kunt worden. Van elk werk dat je wilt toevoegen heb je een afbeelding op JPG formaat nodig.

Hoe word ik gevonden tussen andere kunstenaars?
Je kunt op vele manieren gevonden worden bij ArtOlive. Ook door mensen die je nog niet kennen. Kunstliefhebbers kunnen namelijk op vele manieren door het bestand van kunstwerken bladeren. Bijvoorbeeld met behulp van 'uitgebreid zoeken' waarmee op onder andere stijl, techniek, kleur en onderwerp gezocht kan worden. Als een bezoeker dan iets gevonden heeft, kan hij/zij met een druk op de knop alle andere werken en informatie van de betreffende kunstenaar bekijken.

Wat doe ik als de beschrijvingen waar ik uit kan kiezen niet bij mijn werk passen?
Als in een veld geen van de beschrijvingen bij jouw werk past, kun je ons vragen een nieuwe beschrijving toe te voegen. Dit kun je aangeven in het opmerkingenveld onderaan. Dit veld is niet zichtbaar op de website, maar is bedoeld om met ons te communiceren.

Hoe krijg ik een digitale afbeelding van mijn werk?
Een digitale afbeelding van het werk dien je op JPG (.jpg) formaat beschikbaar te hebben. Als je zelf thuis geen scanner hebt kun je het werk bij vrienden of een copyshop inscannen of een foto met een digitale camera maken.

Hoe kan ik werken invoeren als ik geen computer heb?
Misschien kun je bij vrienden/familie, op je werk, in een internetcafé, of ergens anders wel beschikken over een computer met internet. Je kunt overal inloggen. Alles wat je nodig hebt is een internetaansluiting en je e-mailadres en password.

Kan ik een MAC gebruiken om werken in te voeren?
Ja dat kan. Echter, er kunnen wel eens problemen ontstaan. Let er in ieder geval op dat je je .jpg-bestanden opslaat op een manier dat ze geschikt zijn voor de pc (stel bij 'voorkeuren' in: 'mac>pc' of 'geen'). Lees voor tips onder punt 5 van de 'uitgebreide handleiding' op de 'voor kunstenaars'-pagina.

Heeft het zin om mijn werk nog een keer in te voeren als ik het niet meteen op de site zie?
Nee, we vragen je om je werk niet nog een keer in te voeren als je werk niet meteen op de site ziet. Wij controleren op dit moment elk werk dat op de site geplaatst wordt en daarom treedt er enige vertraging op tussen het moment dat jij het werk instuurt en het moment dat het werk zichtbaar is. Wij proberen echter alle werken binnen 10 werkdagen op de site geplaatst te hebben. Duurt het langer, dan ben je mogelijk belangrijke informatie vergeten of is de foto niet doorgekomen. Dit kun je checken door op het icoontje van het vergrootglaasje te klikken.

Wat betekenen die icoontjes die achter de werken staan in mijn eigen account?
Als je in je account ingelogd bent zie je achter elk door jou ingevoerd kunstwerk 2 icoontjes staan. Bij 'foto beschikbaar' kun je zien of je bij het betreffende werk al een foto hebt toegevoegd. Middels het symbool van het vergrootglaasje kun je vervolgens checken of de afbeelding juist geupload is. Ten slotte kun je bij 'beschikbaar op web' zien of ArtOlive het werk al bekeken en goedgekeurd heeft (duurt maximaal 10 werkdagen als alle gegevens en de foto compleet zijn). Als je op het icoontje van het kladblokje klikt kun je op elk moment je gegevens weer aanpassen.

Zal ik een afbeelding van mijn werk met of zonder lijst invoeren?
Zonder lijst (maar ook zonder passepartout en muur). Wij presenteren alle werken zoveel mogelijk op dezelfde wijze en dat is zonder lijst. Als de lijst een essentieel deel van het werk uitmaakt (b.v. het werk loopt door in de lijst) dan kun je de lijst natuurlijk wel in de afbeelding van het werk opnemen (vermeld dit dan als opmerking erbij). De lijst kun je trouwens gemakkelijk uit de afbeelding verwijderen met een grafisch programma als Photoshop. In je omschrijving van het werk kun je eventueel aangeven wat voor soort lijst er omheen zit en of er wel of geen passepartout is gebruikt.

Wat doe ik als ik een werk foutief heb ingevoerd?
Je kunt zelf een werk voorgoed uit de database verwijderen door in het overzicht van je kunstwerken op het icoontje van het prullenbakje te klikken.

Hoe kan het dat bij mijn werken geen afbeeldingen zichtbaar zijn?
Het kan zijn dat je een verkeerd bestand geprobeerd hebt te uploaden (bijv. gif). De website accepteert alleen .jpg bestanden. Het kan ook zijn dat je bestand te groot of juist te klein is. Lees voor tips/richtlijnen onder punt 5 van de 'uitgebreide handleiding' op de 'voor kunstenaars'-pagina.

Hoe groot moet het .jpg-bestandje zijn van het werk dat ik wil uploaden?
Je kunt het beste een bestandsgrootte tussen de 30 en 100 KB aanhouden, gebaseerd op een afbeelding van ongeveer 15 x 15 centimeter.

Ik heb een oudere versie van Internet Explorer. Wat nu?
Je kunt de laatste versie van Internet Explorer erg gemakkelijk, gratis en snel van het internet downloaden en installeren. Bijvoorbeeld bij http://www.microsoft.com/windows/ie/

Ik kan geen prijzen, breedte en hoogte van werken invoeren.
Controleer of het groene Num Lock lampje brandt. Als dit het geval is kun je geen getallen vanaf het numerieke gedeelte van je keyboard invoeren. Je kunt dit opheffen door op de toets Num Lock te drukken.

Ik vind de kleuren van de afbeelding van mijn werk niet mooi, kan ik hier wat aan doen?
In de meeste grafische programma's kun je de kleurinstellingen van de afbeelding wijzigen. In PhotoShop kun je bijvoorbeeld de helderheid van de afbeelding aanpassen via het menu; image>adjust>brightness. Ook zijn onder de optie adjust nog vele andere mogelijkheden te vinden. Echter, op elke monitor zal je afbeelding er anders uit zien, aangezien er een groot verschil is in kleurinstellingen en kwaliteit van monitoren.

Wordt het mogelijk om links naar mijn eigen pagina te plaatsen?
Nee, helaas kunnen we dit niet toestaan. De belangrijkste redenen zijn dat we de kwaliteit van de sites waarnaar gelinkt wordt niet kunnen beheersen en dat de site van ArtOlive te 'rommelig' wordt. Wel heb je nu al een gratis link naar je eigen ArtOlive pagina: www.voornaamachternaam.artolive.com (zonder www werkt het ook).

 

Verkoop en Uitleen

Wie beheert de contacten met de klant?
De contacten met de klant lopen via ArtOlive. Wij nemen de 'bestelling' in ontvangst en regelen het vervoer, de verzekering en de betaling van de cliënt aan de kunstaanbieder.

Wat doe ik als ik een werk zelf verkoop?
Je kunt zelf kiezen waarvoor je een werk bij ArtOlive beschikbaar stelt. Als je zelf een werk verkocht hebt vragen we je wel om direct de beschikbaarheid te veranderen in 'verkocht', zodat wij geen klanten hoeven teleur te stellen. Natuurlijk wordt er in dit geval door ArtOlive geen commissie gevraagd. Je bent pas commissie verschuldigd aan ArtOlive als een werk via ArtOlive verkocht wordt.

Moet ik het werk van de site halen als ik het verkocht heb?
Nee je hoeft het werk dan niet van de site te halen. Je kunt verkochte werken gewoon blijven exposeren. Let er wel op dat je de beschikbaarheid dan direct veranderd in 'verkocht', zodat wij geen klanten hoeven teleur te stellen.

Kan ik het werk nog elders exposeren als ik het bij ArtOlive beschikbaar stel?
Ja, exposeren is geen enkel probleem. Het enige wat we van je verlangen is dat je bij uitleen en/of verkoop via ArtOlive het werk binnen 3 dagen kunt leveren. Let erop dat wanneer je een werk verkoopt, je het dan niet meer bij ArtOlive beschikbaar stelt voor uitleen en/of verkoop.

Hoe werkt uitleen?
We lenen werken die daarvoor beschikbaar zijn gesteld door kunstaanbieders uit voor een periode van zes maanden. Gedurende deze periode zorgt ArtOlive voor een volledige verzekering en voor het vervoer van de kunstaanbieder naar de klant en - wanneer het werk niet gekocht wordt - weer terug.

Wat zijn de voorwaarden?
Je kunt de voorwaarden uitgebreid nalezen door te klikken op 'overeenkomst' op de 'voor kunstenaars'-pagina

 

Financieel

Wat kost het om mijn werken op jullie site te zetten?
Bij goedkeuring van een aanmelding bij ArtOlive en het plaatsen van werken op onze site vragen we eenmalig inschrijfgeld van € 29,95. Hiermee is je account tevens geldig tot 1 januari. Vervolgens rekenen we jaarlijks (per 1 januari) een bijdrage van € 29,95.  Wanneer je via ArtOlive iets verkoopt vragen wij een commissie (30%). ArtOlive betaalt hier onder andere de promotie, de bezorging in heel Nederland en de verzekering van het werk van.

Wat voor financiële vergoeding krijg ik?
Bij verkoop rekenen wij een commissie van 30 procent (exclusief BTW).

voorbeeld:
Bij een verkoopprijs van EUR 1000,- (incl. BTW) rekenen we EUR 363,- commissie (incl 21% BTW; EUR 300,- x 1,21).
Je krijgt betaald EUR 637,- (incl. BTW).

Bij uitleen krijg je vijf procent van de verkoopprijs voor een periode van een half jaar (= 10% per jaar).

 

Verdere vragen

We hebben hier een overzicht gegeven van de meest gestelde vragen. Als je met andere of uitgebreidere vragen zit, kun je altijd contact met ons opnemen. Je vindt onze contactgegevens onder 'informatie' op de homepage.