wokkel

Tijdens en ook na mijn opleiding aan Academie Minerva in Groningen heb ik mij vooral gericht op het schilderen van landschappen. Schilderijen van bossen die zo groot waren dat je je kon verbeelden dat je er als kijker zelf in stond als je voor een schilderij stond. Mijn afstudeerproject was een gigantisch bosgezicht van vijf meter breed en negen meter hoog. In 1998 heb ik mijn opleiding aan Academie Minerva afgerond. Sindsdien ben ik voornamelijk landschappen blijven schilderen. Ik moet daarvoor op reis. Ik ben gefascineerd door landschappen, waarbij de natuur overweldigend aanwezig is op een bijna gewelddadige manier. Het liefst ben ik daar alleen.
Het verblijf in dergelijke omgevingen is intensief. In mijn schilderijen wil ik deze authentieke ervaringen verbeelden. Ik word gedreven door de wil om deze schilderijen aan de wereld te tonen. In het jaar 2001 heb ik in Noorwegen plekken bezocht waar nog ongerepte natuur was, met ijskoude meren met smeltend ijs en donderende watervallen. Dit heb ik ter plekke gefotografeerd en thuis in mijn atelier omgezet in monumentale doeken. In deze schilderijen heb ik geprobeerd door middel van aangestuurde bewegingen in de verf en met spatten opgebrachte verf weer te geven hoe ik die plekken daar had ervaren. Het gebruiken van zelfgemaakte foto's is als schetsmethode is een goede tweede. Maar in feite schilder ik vanuit de herinnering. De herinnering aan wat ik heb meegemaakt. Aanvankelijk schilderde ik deze landschappen redelijk natuurgetrouw . Naarmate
deze serie vorderde kwam ik uit op schilderijen die zowel deze landschappen weergaven, als zelf een soort verflandschap waren geworden. In twee reizen naar het Oostblok ( resp. 2002 naar Tsjechie en 2003 naar Hongarije) kwam ik veel terreinen tegen met verlaten gebouwen. Stille getuigen van een failliete cultuur. De onttakeling en het verval gaven deze terreinen en de ooit zo statige monumentale gebouwen tegelijk een kwetsbaarheid. Het natuurlijk proces van verval maakt het uiteindelijk vergaan van deze gebouwen en terreinen een kwestie van tijd. Juist dit contrast: de natuur die haar terrein terugveroverd en daardoor juist haar veerkracht toont, vond ik indrukwekkend. Ik moest denken aan de negentiende eeuwse voorliefde van toenmalige landschapsschilders voor ruïnes. Waarin evenals bij deze terreinen het geval is de natuur de cultuur eigenlijk langzaam verkruimelt. Ik wilde als eerbetoon aan deze schilders een aantal schilderijen maken die hierop een eigentijdse variant zijn. In deze serie over verval heb ik ook een schilderij gemaakt van de voormalige kartonfabriek ''de Toekomst". Ik zie die serie nu als afgesloten. In 2005/2006 ben ik drie maanden naar Nieuw-Zeeland geweest en heb daar weer hele nieuwe inspiratie opgedaan namelijk die van mens en natuur en dan vooral hoe een individu of identiteit van een persoon kan worden afgebroken of juist versterk kan worden door zijn of haar omgeving. Mijn schilderijen worden daardoor sterker en verhalender. Ik ben een romanticus, En ik wil staan in een romantische traditie van landschapsschilders staan die de krachten van de natuur verbeelden. In het rijtje van mijn favorieten staan dan ook hoewel uiterlijk en inhoudelijk heel verschillend: Caspar David Friedrich, Anselm Kiefer en Peter Doig. Nogmaals hoe verschillend deze schilders ook zijn in schilderwijze, aanpak en thematiek: het gaat deze schilders nooit om een geschilderde landschap op zichzelf maar om het schilderij een lading te geven die zij in dat landschap hebben verborgen. Waar ik naar zoek is om de spanning die bij wordt opgeroepen als ik in een landschap sta weer te geven. De spanning van een overweldigend aanwezige natuur. Ik wil mij niet meten met deze schilders die ik net noemde, maar zij vertegenwoordigen voor mij wel een ideaal.

  1. Bosrand
  2. Spelen aan zee
  3. najaar
  4. roeier
  5. berlijn 3
  6. maasbrug
  7. moeder met kind
  8. bos
  9. Berlijn 1
  10. wachtkamer
  11. bosmos
  12. behang
  13. ik zie door de bomen het bos niet meer
  14. berlijn 2

Curriculum vitae wokkel

Naam:
wokkel
Geboren:
0000,
Opleiding
periode type institution richting diploma
1993 - 1998 kunstacademie Academie Minerva, Groningen autonoom schilderunst ja