Ad Verstijnen (1946)


De artistieke loopbaan van Verstijnen begon ongeveer 40 jaar geleden. In de loop der tijd ontwikkelde hij eigen methodes en technieken en deed op een gewaagde manier aan experiment. Er werden allerlei materialen gebruikt o.a. ribbelkarton, jute, plastic en structuurmaterialen. Mede door het gebruik van deze materialen ontstonden er karakteristieke werken.

Zijn recente schilderijen worden gekarakteriseerd door een krachtig handschrift, een sterk sprekend kleur gebruik. Er ontstaan op deze manier stabiele composities, niet van humor gespeend.

Ad wil naar het eigene, het spontane. De jeugdtekeningen van zijn kinderen, Maaike en Edgar waren vaak een bron van inspiratie. Het optimisme hierin sprak hem aan. Hij begon dit steeds meer te zien en te waarderen.
De stijl die hieruit voortkwam toont duidelijk verwantschap met de felle kleuren en spontane expressie van de internationale Cobragroep. Ad Verstijnen schildert de directe leefwereld van het kind: kind met poes, fiets, vogeltje, en bal. Al deze afbeeldingen symboliseren de vrijheid en hebben niets te maken met de normen en regels van de volwassen maatschappij. Zo maakt de kunstenaar zich bewust los van de op de academie aangeleerde normen.
De laatste tijd maakt Ad Verstijnen ook steeds meer ruimtelijk werk.

De kunstenaar omschrijft zijn werk met de volgende woorden:

Altijd de andere kant op. Slingeren, vol plezier, heen en weer tussen fantasie en werkelijkheid. Het optimisme schuifelt mij naar voren in een avontuur van creativiteit, waarbij verworvenheden zoveel mogelijk worden vermeden.
Meestal ga ik uit van niets. Soms staat een kindertekening dan weer een oldtimer of een vorm van activiteit centraal. Ik wil grensverleggende waarden aftasten, opvallend werk maken, zodanig dat ik vooral de bewondering en aandacht van mezelf tref.
Wat ik doe heeft geen enkel houvast. Is het de zin van de onzin? Het werk wordt in ieder geval zinvol als het binnen mijn slingeren past. Het zal een heldere uitstraling, een heftige dynamiek, felle kleuren en een soort ruimtelijkheid moeten weergeven
Altijd met alle intentie bezig zijn en toch weer afstand nemen. De worsteling zal blijven

Ad Verstijnen.

De schilderijen en beelden van Ad Verstijnen bevinden zich in vele verzamelingen.
Particulieren, bedrijven, de overheid en musea kochten zijn werk aan.



Prijzen 1985: Internationale Staatsprijs voor Maritieme
Schilderkunst te Antwerpen, België
1990: Laureaat van de Academie te Antwerpen

Technieken Schilderen: acryl, olie op linnen;
gemengde technieken op papier; dripping;
collages; aquarel; zeefdruk; driedimensionaal werk in
r.v.s., ijzer, brons en keramiek.

Opdrachten O.a. ABN-AMRO, S.O.S kinderdorpen, Unicef, EMI,
Eiffel Projecten, Heijmans, NedCar, Barth Juhl lijsten, Arto-Imago,
Organon, Eurovoetbalshow, JostiBand orkest, Schoonhoven Keramiek
en Van de Lande Industries.

  1. Soul in nederland
  2. De leeuw
  3. Vliegertje
  4. Sprong naar de zon
  5. Zo vrij als een vogel
  6. De zon pakken
  7. Drie Advocaatjes
  8. Driemanschap geel
  9. Winter in amsterdam
  10. Eindejaars borrel
  11. Droog zwemmertjes
  12. Droomhuis
  13. Auto plezier
  14. Lente koeien
  15. Plezier met elkaar
  16. Klara in de zon
  17. Mama en ikke zwaaien
  18. Discussie in avondlicht
  19. Bobby wit
  20. Ondeugend poesje

Curriculum vitae Ad Verstijnen

Naam:
Ad Verstijnen
Geboren:
1946, Arnhem
Opleiding
periode type institution richting diploma
1969 - 1974 kunstacademie Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg ja