Ad Verstijnen (1946)


De artistieke loopbaan van Verstijnen begon ongeveer 40 jaar geleden. In de loop der tijd ontwikkelde hij eigen methodes en technieken en deed op een gewaagde manier aan experiment. Er werden allerlei materialen gebruikt o.a. ribbelkarton, jute, plastic en structuurmaterialen. Mede door het gebruik van deze materialen ontstonden er karakteristieke werken.

Zijn recente schilderijen worden gekarakteriseerd door een krachtig handschrift, een sterk sprekend kleur gebruik. Er ontstaan op deze manier stabiele composities, niet van humor gespeend.

Ad wil naar het eigene, het spontane. De jeugdtekeningen van zijn kinderen, Maaike en Edgar waren vaak een bron van inspiratie. Het optimisme hierin sprak hem aan. Hij begon dit steeds meer te zien en te waarderen.
De stijl die hieruit voortkwam toont duidelijk verwantschap met de felle kleuren en spontane expressie van de internationale Cobragroep. Ad Verstijnen schildert de directe leefwereld van het kind: kind met poes, fiets, vogeltje, en bal. Al deze afbeeldingen symboliseren de vrijheid en hebben niets te maken met de normen en regels van de volwassen maatschappij. Zo maakt de kunstenaar zich bewust los van de op de academie aangeleerde normen.
De laatste tijd maakt Ad Verstijnen ook steeds meer ruimtelijk werk.

De kunstenaar omschrijft zijn werk met de volgende woorden:

Altijd de andere kant op. Slingeren, vol plezier, heen en weer tussen fantasie en werkelijkheid. Het optimisme schuifelt mij naar voren in een avontuur van creativiteit, waarbij verworvenheden zoveel mogelijk worden vermeden.
Meestal ga ik uit van niets. Soms staat een kindertekening dan weer een oldtimer of een vorm van activiteit centraal. Ik wil grensverleggende waarden aftasten, opvallend werk maken, zodanig dat ik vooral de bewondering en aandacht van mezelf tref.
Wat ik doe heeft geen enkel houvast. Is het de zin van de onzin? Het werk wordt in ieder geval zinvol als het binnen mijn slingeren past. Het zal een heldere uitstraling, een heftige dynamiek, felle kleuren en een soort ruimtelijkheid moeten weergeven
Altijd met alle intentie bezig zijn en toch weer afstand nemen. De worsteling zal blijven

Ad Verstijnen.

De schilderijen en beelden van Ad Verstijnen bevinden zich in vele verzamelingen.
Particulieren, bedrijven, de overheid en musea kochten zijn werk aan.



Prijzen 1985: Internationale Staatsprijs voor Maritieme
Schilderkunst te Antwerpen, België
1990: Laureaat van de Academie te Antwerpen

Technieken Schilderen: acryl, olie op linnen;
gemengde technieken op papier; dripping;
collages; aquarel; zeefdruk; driedimensionaal werk in
r.v.s., ijzer, brons en keramiek.

Opdrachten O.a. ABN-AMRO, S.O.S kinderdorpen, Unicef, EMI,
Eiffel Projecten, Heijmans, NedCar, Barth Juhl lijsten, Arto-Imago,
Organon, Eurovoetbalshow, JostiBand orkest, Schoonhoven Keramiek
en Van de Lande Industries.

  1. 2 wijze koeien
  2. 25 jaar koningin der nederlanden
  3. 25 jaar koningin der nederlanden
  4. 3 moderne koeien
  5. 3x kalf
  6. 3x koe
  7. 3x omhoog
  8. 3x poes
  9. 3x sax
  10. 3x witte kip
  11. 4x tulp
  12. 7 hippe kippen
  13. Aan de wandel
  14. Aan het water wonen
  15. Aanstaande twee sterren koks
  16. Acrobaatjes
  17. Alex
  18. Alles met de computer
  19. Auto met grote ruiten
  20. Auto plezier

Curriculum vitae Ad Verstijnen

Naam:
Ad Verstijnen
Geboren:
1946, Arnhem
Opleiding
periode type institution richting diploma
1969 - 1974 kunstacademie Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg ja