Ad Verstijnen (1946)


De artistieke loopbaan van Verstijnen begon ongeveer 40 jaar geleden. In de loop der tijd ontwikkelde hij eigen methodes en technieken en deed op een gewaagde manier aan experiment. Er werden allerlei materialen gebruikt o.a. ribbelkarton, jute, plastic en structuurmaterialen. Mede door het gebruik van deze materialen ontstonden er karakteristieke werken.

Zijn recente schilderijen worden gekarakteriseerd door een krachtig handschrift, een sterk sprekend kleur gebruik. Er ontstaan op deze manier stabiele composities, niet van humor gespeend.

Ad wil naar het eigene, het spontane. De jeugdtekeningen van zijn kinderen, Maaike en Edgar waren vaak een bron van inspiratie. Het optimisme hierin sprak hem aan. Hij begon dit steeds meer te zien en te waarderen.
De stijl die hieruit voortkwam toont duidelijk verwantschap met de felle kleuren en spontane expressie van de internationale Cobragroep. Ad Verstijnen schildert de directe leefwereld van het kind: kind met poes, fiets, vogeltje, en bal. Al deze afbeeldingen symboliseren de vrijheid en hebben niets te maken met de normen en regels van de volwassen maatschappij. Zo maakt de kunstenaar zich bewust los van de op de academie aangeleerde normen.
De laatste tijd maakt Ad Verstijnen ook steeds meer ruimtelijk werk.

De kunstenaar omschrijft zijn werk met de volgende woorden:

Altijd de andere kant op. Slingeren, vol plezier, heen en weer tussen fantasie en werkelijkheid. Het optimisme schuifelt mij naar voren in een avontuur van creativiteit, waarbij verworvenheden zoveel mogelijk worden vermeden.
Meestal ga ik uit van niets. Soms staat een kindertekening dan weer een oldtimer of een vorm van activiteit centraal. Ik wil grensverleggende waarden aftasten, opvallend werk maken, zodanig dat ik vooral de bewondering en aandacht van mezelf tref.
Wat ik doe heeft geen enkel houvast. Is het de zin van de onzin? Het werk wordt in ieder geval zinvol als het binnen mijn slingeren past. Het zal een heldere uitstraling, een heftige dynamiek, felle kleuren en een soort ruimtelijkheid moeten weergeven
Altijd met alle intentie bezig zijn en toch weer afstand nemen. De worsteling zal blijven

Ad Verstijnen.

De schilderijen en beelden van Ad Verstijnen bevinden zich in vele verzamelingen.
Particulieren, bedrijven, de overheid en musea kochten zijn werk aan.



Prijzen 1985: Internationale Staatsprijs voor Maritieme
Schilderkunst te Antwerpen, België
1990: Laureaat van de Academie te Antwerpen

Technieken Schilderen: acryl, olie op linnen;
gemengde technieken op papier; dripping;
collages; aquarel; zeefdruk; driedimensionaal werk in
r.v.s., ijzer, brons en keramiek.

Opdrachten O.a. ABN-AMRO, S.O.S kinderdorpen, Unicef, EMI,
Eiffel Projecten, Heijmans, NedCar, Barth Juhl lijsten, Arto-Imago,
Organon, Eurovoetbalshow, JostiBand orkest, Schoonhoven Keramiek
en Van de Lande Industries.

  1. Heerlijk sneeuw
  2. Ons poesje
  3. Tweeling broer en zus
  4. De 4 musketiers
  5. Carnaval
  6. Lekker fietsen
  7. Koeien van nu
  8. Tv uurtje
  9. Heftige koe
  10. Ons stadje in de sneeuw
  11. Op ons gezinnetje
  12. Na pleidooi
  13. Wij koeien
  14. 3 moderne koeien
  15. Stadse fratsen
  16. Kleur koetje
  17. Bigje 3
  18. Onze nieuwe brillen
  19. Moment voor ons zelf dus
  20. Trio koe
  21. Driemanschap geel
  22. family bike rood
  23. op stok
  24. drie gewone koeien
  25. 2 wijze koeien
  26. ons rustpunt
  27. koe in zilver
  28. happy city

Curriculum vitae Ad Verstijnen

Naam:
Ad Verstijnen
Geboren:
1946, Arnhem
Opleiding
periode type institution richting diploma
1969 - 1974 kunstacademie Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg ja