Rozanne de Bruijne (1983)

a) Jong Talent 2007, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

b) Artist statement:
"Mijn eindexamenproject voor de bachelor-opleiding Fine Art aan de HKU (juni 2007) bestaat uit een serie van vijf schilderingen (waterverf op papier). Het thema ‘christelijke kitsch’ staat centraal: ik ben geboeid door de vraag waarom (christelijke en seculiere) mensen religieuze kitsch kopen en gebruiken, en of de manier waarop we met kitsch omgaan model staat voor de manier waarop we omgaan met geloof, met beelden en met de wereld om ons heen.

Tegenwoordig is religieuze ‘kitsch-kunst’ overal en nergens te koop. De meeste mensen kopen sieraden, accessoires of andere objecten met stereotype christelijke beelden zonder dat ze enig belang hechten aan de inhoud of traditie ervan. Christelijke symbolen zijn zo ‘algemeen’ geworden, dat ze niet perse hoeven te duiden op een christelijke geloofsovertuiging van degene die ze draagt of gebruikt. Veel zaken die kerken zo dierbaar zijn, vinden we terug in de Nederlandse cultuur: liturgie, symbolen, rituelen, spiritualiteit, muziek. Denk maar aan bermmonumenten, stilteplekken, alternatieve genezers, rozenkransen gedragen als sieraden, Madonna die zingt aan een kruis, de ‘tenhemelopstijging’ van André Hazes… Hoe profaan is het sacrale en hoe sacraal is het profane geworden? Die vraag intrigeert me sterk. In mijn werk probeer ik er mee te spelen.

Uit de hierboven genoemde vraag vloeien andere vragen. Kunnen religieuze beelden, die massaal geproduceerd zijn en geheel en al deel uitmaken van het consumptieproces, nog wel een diepere betekenis of spirituele lading hebben? Zijn dergelijke commerciële massa-symbolen niet te veel versleten tot platte, oppervlakkige clichés om aan dat doel te kunnen beantwoorden? En moet dat eigenlijk wel?
In mijn werk probeer ik mensen op een nieuwe manier naar versleten symbolen te laten kijken. Een universeel en veelvuldig gebruikt symbool als het ‘kruis’ is eigenlijk al te vaak gezien om nog bepaalde gedachten, gevoelens of associaties op te kunnen roepen. Apart dat een martelwerktuig, een executiemiddel, het symbool is geworden van een beweging vol hoop. Wie zou er een elektrische stoel om zijn nek willen dragen? Of een verzilverde strop in zijn oor?

Mijn beeldend onderzoek spitst zich toe op de vraag hoe we religieuze ‘kitsch’ moeten beoordelen, en in het bijzonder de ‘christelijke kitsch’ die binnen het christendom vaak de plaats inneemt van kunst en design. Welke invloed heeft de oppervlakkige christelijke beeldcultuur op zowel christenen als seculiere personen? Hoe communiceert religieuze kitsch?"

c) Beoordeling eindexamenwerk door docenten (01/07/2007):
"De tekeningen/schilderijen worden qua verhouding, formaat, compositie, coloriet en handschrift positief beoordeeld. Wel wordt opgemerkt dat de religieuze motieven niet mogen afleiden van het totaalbeeld. De iconografie moet ondergeschikt worden gemaakt. Uitstekende scriptie. Geslaagd!"

  1. Put your hands up in the air
  2. lovely day
  3. Who is your favourite Top Player?
  4. Who is your favourite Jesus?
  5. Young Fashion

Curriculum vitae Rozanne de Bruijne

Naam:
Rozanne de Bruijne
Geboren:
1983, Apeldoorn
Opleiding
periode type institution richting diploma
2003 - 2007 kunstacademie Hogeschool voor de Kunsten (HKU), Utrecht autonome beeldende kunst ja
Exposities
periode naam plaats solo/group omschrijving
juni - augustus 2006 'Mensbeeld' Nieuwpoort (NL) groeps
april 2006 Painting students 2006 Limerick (Ierland) groeps
Aankopen en opdrachten
periode naam plaats aankoop/opdracht type
juli 2007 M. Bakker Amstelveen aankoop bedrijf
augustus 2006 J. Rink Utrecht aankoop particulier
augustus 2006 C. van der Vlist Nieuwpoort (NL) aankoop particulier
Nevenactiviteiten
periode omschrijving
vanaf september 2007 student kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht