Daan Lemaire (1942)

Ik maak glassculpturen, abstracte olieverf-schilderijen en gouaches op papier. Mijn werk neigt naar het abstracte: lyrisch-abstract. Mijn werkwijze is meestal intuïtief en in een lichte kleuren.

artikel over mijn glas-kunst:

Het glasbeeld is in wezen sierkunst. De glaskunstenaar die dit bij voorbaat wil ontkennen vervalt meestal in willekeurige maaksels. Of de gewildheid in zijn werk (als poging om uit de 'sier' te breken) wordt zo uitgesproken dat het beeld zelf slechts een lijdzaam en onderdaan wordt van dat al te straffe voornemen: plan gelukt, maar beeld helaas gesneuveld.

Dat glassculptuur in wezen sierkunst is, wordt heel goed begrepen door de vele glasgaleries in den lande, en helaas een beetje te letterlijk; u zult er niet vaak de glassculpturen van Daan Lemaire tegenkomen. Te robuust en te eigen is zijn lyrische glaskunst, van de grond af aan opgebouwd uit het kijken en het doen.. Hij is zich sterk bewust van de vele mogelijke verleidingen van het materiaal glas.
Daan Lemaire is schilder èn glaskunstenaar. Zijn abstracte schilderijen en voornamelijk zijn vele gouaches op papier voeden zijn glasbeelden, en omgekeerd werkt het glas weer terug naar zijn schilderijen. Een solide basis. Ik heb zelf gezien hoe uitgebreid hij allerlei glazen kleurstaaltjes over elkaar heen legde en tegen het invallende raamlicht hield, om zo de verschillende kleurmengingen te kunnen vergelijken. Al mopperend dat het 'nieuwe Amerikaanse glas zo hard van kleur was, vergeleken met het oude Oost-Europese', dat helaas niet meer geleverd wordt.

Daan Lemaire is een kunstenaar die als schilder de 'sier' van het glas slechts langzaamaan is gaan accepteren als een te respecteren kunstterrein. Pas nadat hij zijn ruimte en zijn regels had veroverd om zijn schildersverbeelding carte blanche te kunnen geven binnen de vele mogelijkheden die de techniek van het glas-appliqué en later de glas-fusion biedt. Met zijn verbeeldingskracht zijn we in de wondertuin beland waar soms zelfs goden worden gesignaleerd die er hun scheppingskracht vandaan moeten halen.


Zijn techniek van het glas-appliqué gebruikt twee dunne lagen gekleurd glas, gelijmd tegen de beide zijden van een heldere glaskern. Beide gekleurde kanten zijn samengesteld uit vele passend uitgesneden partijen, waarmee in één glasbeeld vele verschillende kleurmengingen kunnen worden gemaakt. Een glassculptuur van Lemaire schat ik al gauw op zo'n 30 tot 40 verschillende kleurtinten, allemaal kristalhelder en intens van kleur. Fijne gedoseerde kleurmengingen sterven niet uit in het glas, waar dat in olie- of acrylverf wel kan gebeuren, maar ze geven het glas-beeld juist de mogelijkheid tot een heldere subtiliteit die in de andere kunsttoepassingen niet te realiseren is. Jacoba van Heemskerck eindigde haar oeuvre niets voor niets met het glas-in-lood, in haar zoektocht naar de grootst mogelijke transparantie. en niet toevallig koos en verzamelde de abdij van Cluny vele massa's edelstenen en diamanten om het ideale licht van de schepper in deze wereld te laten weerschijnen. Het licht Gods.

Sierkunst dus, want het oog wordt werkelijk verwend door de transparante kleurwerking van het glas. En de verleiding voor de sensibele glaskunstenaar om het hier maar bij te laten is dan ook groot. Niet bij Daan Lemaire, die in de laatste jaren steeds duidelijker alle hoeken in de kamers van zijn verbeelding is gaan gebruiken. Om zo tot heel uitgesproken kleurrijke beeld- en kleurvormen te komen die ondanks hun eigen kracht -en vaak dankzij-, ook het beeld in zijn geheel mee helpen opbouwen. Hierin balanceert hij op het scherp van de snede: in enkele beelden laat hij rococo-achtige omtrekvormen ontstaan, die als grillige handen of takken omhoog kronkelen, om in een volgende serie beelden weer gas terug te nemen met meer ingehouden vormen of kleurgebruik toe te passen en door de contrasten zachter te houden.


Met deze zwenkende bewegingen binnen zijn werk verovert hij de vrije ruimte waarin zijn verbeelding kan zwerven en zoeken, zich kan hechten en los kan laten. Zijn kleurlijnen binnen in de beelden (ontstaan door uiterst lichte maar soms ook zwaardere contrasten) zijn ademloos spannend om te volgen en ze blijven lang verrassen.
Door zijn glasbeelden zweven verwijzingen naar bomen, landschappen, luchten of mensfiguren, maar zo terloops dat niets hiervan het gehele beeld kan domineren. Wel verwerft de kleuren-toverij hiermee een bindende kracht, omdat het werk zo stevig op zijn voeten blijft staan. Het materiaal van het glasbeeld en de losse, zwervende verbeelding zijn onscheidbaar in de glassculpturen van Daan Lemaire. Ze vormen samen de glassculptuur.

De laatste jaren is Lemaire overgestapt naar de glas-fusion, een techniek waarbij verschillende lagen glas over elkaar kunnen worden gelegd en in de over worden versmolten tot één geheel. Er is nu geen lijm meer aanwezig. Het fused glas geeft Daan Lemaire de mogelijkheid om veel vrijer te schilderen in het glas, om meer kleuren te laten vermengen en te laten overlopen in elkaar. Zijn glaskunst is hiermee nog meer intuïtief geworden, zowel lijn als kleur-vlak spelen even gretig mee.

J. Homacher

  1. G-950, gouache op papier
  2. G-555 - abstracte gouache op papier
  3. G-961 - abstracte gouache op papier
  4. G-968 - abstracte gouache op papier
  5. G-996 - abstracte gouache op papier
  6. Horizon - glasfusion
  7. G-984 - abstracte gouache op papier
  8. Maskerade - glas-appliqué
  9. Bosgeest - glasfusion
  10. Bloei - techniek glas-applqué
  11. Strijder
  12. Jachtscene
  13. Aliën
  14. G 781; abstracte gouache
  15. G 775; abstracte gouache
  16. G 773; abstracte gouache
  17. G 762; abstracte gouache
  18. gouache G 649
  19. gouache z.t. nr G-627
  20. gouache z.t. nr G-619
  21. gouache z.t. nr G-616
  22. gouache z.t. nr G-609
  23. gouache G 605
  24. gouache G 596
  25. gouache G 591
  26. gouache G 582
  27. gouache G 588
  28. gouache G 580
  29. schilderij nr. 401

Curriculum vitae Daan Lemaire

Naam:
Daan Lemaire
Geboren:
1942, Naarden
Opleiding
periode type institution richting diploma
1960 - 1963 kunstacademie St. Joost, Breda monumentale kunsten nee
1963 - 1967 vervolgopleiding lessen bij G. van 't Net, Amsterdam schilderen nee
Exposities
periode naam plaats solo/group omschrijving
mei 2007 In het Glazen Huis Amsterdam- Buitenveldert groeps met de groep Art-abstract
2005 Orangerie Amsterdam groeps expositie van Art-abstract
2005 Het Weefhuis Zaandijk groeps met Ben Vollers en Fons Heijnsbroek
2004 galerie Re Vue Maarsen groeps glassculpturen
2003 galerie Rudolf V Amsterdam groeps
2002 galerie Windkracht 13 Den Helder groeps
2002 museum Jan van de Togt Amstelveen groeps Van Tetterode glas
2001 galerie Bon Ton Helmond groeps zomerexpositie
2001 Achter de dingen Het Glazen Huis, Amsterdam groeps met Ben Vollers en Fons Heijnsbroek
1998 galerie Forma Actua Pinathotheek Groningen groeps
1997 Gallery Art Show Groningen groeps
1995 galerie Vlasblom Arnhem groeps
1994 Studio Maastricht Maastricht groeps
1992 galerie Verhaar Wassenaar groeps
Aankopen en opdrachten
periode naam plaats aankoop/opdracht type
2006 Duitsland opdracht bedrijf
1976 De Fleerde woonblok, glas appliqué Amsterdam opdracht bedrijf
1978/79 Woonblok 1e Oosterparkstraat, glas applique-ramen Amsterdam opdracht bedrijf
1980 Stadsreiniging Bullewijk, glas appliqué-raam Amsterdam opdracht bedrijf
1995 SBK Amsterdam Amsterdam aankoop overheid
Nevenactiviteiten
periode omschrijving
1985-2005 uitvoering werken in glas voor derden