Kunstkaart

Spetters

Penny Kinsky / Spetters

Abstract Expressionisme De eerste stroming waarmee de Amerikaanse schilderkunst over de gehele wereld de aandacht trok en erkenning oogstte was het abstracte expressionisme waarvoor in 1951 de karakteristieke benaming Action Painting werd bedacht. Jackson Pollock, Marc Rothko, Robert Motherwell hielden tussen 1943 en 1946 als pioniers hun eerste tentoonstellingen die het karakter hadden van een visueel manifest, een nieuwe plaatsbepaling in de Amerikaanse kunst, waar zij archaische en primitieve kunstvormen verkenden en zich ook richtten op mystieke thema's. Hun vernieuwende kracht lag in de beklemtoning van de symbolische inhoud van het werk, als een manier om de relatie tussen het onderbewustzijn en de artistieke schepping te relativeren. De expressionistische werken van Penny Kinsky Het zou geruime tijd duren voordat de fantasie en persoonlijke expressiviteit in haar kunst begon door te klinken en boven de onderwerpen wist uit te stijgen. In haar vroege werk worstelde zij vooral met de thematiek van haar werk: "...tekenen is niet mijn sterkste kant, ik ben een colorist..." Inmiddels is het zoeken naar de vorm opgegeven. '...in stilte de kleuren op het doek laten vallen is eigenlijk alles wat ik wil...' Interpretatie van Spetters! De drip-paintings kunnen op vele manieren geinterpreteerd worden... als dynamisch: 'Spetters!' als emoties van het leven: 'Gekleurde Tranen'. '...ik heb afstand genomen van enig figuratie... en haar gesublimeerd tot het abstracte handschrift dat nu karakteristiek voor mijn stijl is... laat een ander maar interpreteren, dat heb ik liever'. De recent onstane werken wisselen sterk van emotie, soms is er de stormachtige energie te herkennen en tegenstrijdige remmingen en op andere momenten is er juist weer sprake van een contemplatieve, mystieke ervaring. Een manier van werken '...ik heb altijd de kracht samengebundeld in enkele momenten... waarin ik het werk tot stand laat komen in de expressiviteit van de creatieve daad zelf..' De moed hebben alles op één kaart te zetten en alles te laten afhangen van één moment van grote intensiteit maar zeer korte duur. Ik hecht groot belang aan de snelheid waarmee ik een kunstwerk creeer. Het gaat mij om de actie van het moment. Bij de eerste druppels die op het doek vallen weet ik al of het werk zal slagen of niet. Eigen stijl '... we leven nu eenmaal in 2009 en de kunst is reeds ingedeeld. In dit aardse bestaan zijn de mogelijkheden voor ons mensen, enigzins beperkt en dit geldt ook voor de schilderkunst. Ik heb lang geworsteld met het verlangen iets nieuws te creeren iets totaal nieuws neer te zetten, maar ik ben daar in al die jaren niet uitgekomen. Ik heb besloten dat het werk dat ik nu maak, dat is het. Ik verlang naar het meestromen met de energie van het schilderen, en 'to just go with the flow'. Ik ben uitgeworsteld. Zeggingskracht '...de aantrekkingskracht van het werk is voor mij belangrijk, dat er naar mijn werk gekeken wordt en vervolgens neemt de kijker de emotie mee op een reis naar binnen...' het aanschouwen van het werk wordt een beschouwing van het zelf'... dat is eigenlijk alles wat ik te zeggen heb.
Uw gegevens
Gegevens ontvanger